reklama

Povinná maturita z matematiky? Čo to zmení?

Začítal som sa do článku, kde sa okrem iného vravelo aj o povinnej matematike na maturitných skúškach. Samozrejme, tak ako pri každej téme z politiky či školstva, vidím v tom určité "ale". Toto bude lepšie, ale toto bude horšie a veľa vecí dopadne inak, ako sa vždy naplánuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Ak si dobre spomínam na základnú a stednú školu, kde som mal matematiku ako bežný predmet, všimol som si určitý... trend? Smer? Bordel? Jednoducho sa mi zdala matematika čoraz menej užitočná, dôležitá a hlavne zaujímavá. Od sčítania, násobenia a podobných úloh sa postupne dopracovalo k veciam, ktoré ani neviem ako sa nazývajú a rozhodne to nikde nemám šancu použiť. Vyprchalo z hlavy ako povinné nutné zlo, ktoré zvyšovali známky na písomkách.

Matematiku som sa učil a som rád, že som sa ju učil na základnej. Na strednej mi však nedala nič. Dovolím si povedať, že som sa nenaučil nič, čo by som v živote mohol použiť. Samozrejme, že sa môže nájsť nejaká drobná výnimka, potvrdzujúca pravidlo. Išli mi všetky tie matematické súťaže, vždy som vyhral aspoň to triedne kolo, pretože som tam mohol postupovať logicky, nie matematicky. Nikto nekontroloval, či si dám všetko pekne do vzorca, ktorý by som si mal pamätať. Vidím problém a riešim ho. Už aj preto, že tam bol skutočný problém.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Babička má odložedné kompóty. V jednej poličke je ich 7 a poličiek má 5. Koľko má babička kompótov? Pamätám si takéto úlohy zo základnej. Teraz sa mi to zdá ľahké, rovnako ako predtým. Dá sa to spočítať. Pokresliť všetky kompóty a ide sa. Vynásobiť dve čísla a je to hotovo. Alebo nejaký ten kompromis. Videl som v bratovej knižke matematiky takýto príklad, a keďže sme sa ešte neučili násobenie, vypočítal som to svojim spôsobom. Kreslím poličku a tam jeden kompót, druhý, tretí... až ich bolo sedem. Následne som si povedal, že už jednu poličku mám a nechce sa mi kresliť ďalšie. Tak som počítal postupne tú istú poličku 5x a dostal som sa k číslu 35, teda k správnemu riešeniu. Dnes si to samozrejme v hlave prepočítam a mám to, ale aj 1+1+1+1... fungovalo, neskôr sa z toho stalo 7+7+7+7+7 a neskôr 5x7. Bez poučiek a vzorcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mal som teda matematiku rád, no postupne mi začala liesť krkom, keď sa preberali veci, ktoré sa nedali ani len predstaviť. Namiesto nejakého problému len hromada číslic v komplikovaných zápisoch, ktorých výsledok je zjednodušený komplikovaný zápis, ktorý mi nepovie vôbec nič. Keby som z toho maturoval, tak jednoducho neprejdem - alebo si to budem intenzívne tlačiť do hlavy a následne vyhľadám školu, kde netreba matematiku.

V princípe si myslím, že by sa mohla skúšať matematika na maturite, prečo nie? už teraz sú však niektoré maturity naozaj ťažké. Niekomu matematika jednoducho nejde a skôr idú jazyky, čo je tiež niekedy veľká veda. Ak by ale bola skúška z matematiky, čo by tam bolo? Najnovšie učivo? Alebo nejaké logické príklady? Bolo by tam niečo použiteľné v praxi? Asi ťažko a práve v tom treba urobiť zmenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte jedna malá poznámka k matematike. Veľmi často sa v nej dá stretnúť s tým, že je len jeden správny výsledok. Výsledkom rovnice je niečo úplne presné, bez ohľadu na to, kto to počíta. Čo keby to tak nebolo? Čo ak by sa dávali práve na matematike možnosti výberu na základe nie len matematiky, ale aj logiky?

Tak schválne, ujo Jozef si chce dať peniaze do banky, konkrétne 5000€. Kam to dá?

Červená banka si účtuje poplatky vo výške 2€ mesačne a dáva úrok 4 percentá ročne.

Zelená banka si účtuje poplatky 5€ mesačne a dáva úrok 5 percent ročne.

Modrá banka má poplatky 4€ mesačne a úrok 4,5 percenta ročne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ktorú by si mal vybrať? A ak ste sa dostali až sem s čítaním a chce sa vám matematicky, logicky či s pomocou čohokoľvek (fakt nebudem kontrolovať postup riešenia :D) vybrať to najvhodnejšie, hoďte to prosím do komentu. Idem si to vypočítať asi aj ja :)

Stanislav Hoferek

Stanislav Hoferek

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Optimista, úprimný blázon a človek, ktorý chce zmeniť svet k lepšiemu. Niekedy drzý a často hľadajúci vo všetkom nejaké súvislosti. Preferujem dialóg a kompromis pred inými riešeniami. A nemám rád spamovacích magorov, náboženských fanatikov či "expertov na život" :) Som autorom rôznych textov, medzi obľúbené patrí trilógia Vodná planéta. Zoznam autorových rubrík:  filozofia a názoryKnihyPolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu